середу, 5 вересня 2018 р.

РМО вчителів початкових класів 29.08.2018р.


Здоров’я  дитини  –  найбільша цінність.    Використання здоров’язбережувальних 
технологій  



 Найбільше багатство кожної людини – це її здоровя. Здоров’я дитини – незрівнянна цінність. Мрія всіх батьків на світі – це щастя їхньої дитини. Кожен тато і кожна мама мріють, щоб їхня дитина виросла здоровою, активною, діяльною. гармонійно розвинутою людиною, якій цікаво жити, спілкуватися з іншими людьми і, щоб вона сама була цікавою для оточуючих. І ця мрія обов’язково здійсниться, тільки батькам потрібно прикласти достатньо зусиль.
«Якими діти народжуються, це ні від кого не залежить, але щоб вони шляхом правильного виховання зробилися хорошими – це в нашій владі » Плутарх.                                                                                        
  Розуміння здорової особистості дитини на сучасному етапі, за Всесвітньою Організацією Охорони Здоров'я  -  це «стан повного фізичного, психічного і соціального  благополуччя...».   Доктор педагогічних наук, професор Н.Ф. Денисенко сказала: «Здоровя – неперевершена цінність не лише окремої людини, а й усього людства. Щоб людина мала змогу піклуватися про своє здоров’я, про фізичний розвиток, слід виробити у неї свідоме ставлення до життя як найважливішого дарунку природи, сформувати поняття пріоритету здоров’я та здорового способу життя».
         Отже, збереження  здоров'я  дітей - головне, на що слід звертати особливу увагу, як педагогам, так і батькам у роботі з дитиною.
Поняття «здоров’язбережувальні технології» об’єднує у собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
 Під  здоров’язбережувальними технологіями вчені пропонують розуміти:
-         сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
-         оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
-         повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Уявна піраміда здоров’я людини складається з фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я.
Фізичне здоров’я  - це нормальне функціонування всіх органів і систем людини, їх ріст і розвиток, робота серцево-судинної, дихальної систем, опорно-рухового апарату, стан шкіри, гострота зору, слух, нюх, смак. Все це досягається завдяки повноцінному і правильному харчуванню, фізичним заняттям, загартовуючим процедурам. Це індивідуальні особливості організму людини, краса, сила, витривалість, генетична спадковість, рівень фізичного розвитку органів і функціональних систем, відсутність чи наявність тілесних вад або хвороб.
Головні показники психічного здоров’я – це уважність, доброзичливість, радість, активність, гарна пам'ять та розвинена мова. У старшому віці - вміння пристосовуватися до мінливих умов життя, розвиватися та самовдосконалюватися.
Соціальне та духовне здоров’я – це висока моральність, культура поведінки, доброта, любов до всього живого, повага до себе, до оточуючих, позитивне ставлення до них і до життя в цілому. У майбутньому - це цінності, принципи, ідеали, світогляд, переконання, які потрібно не просто усвідомлювати чи проголошувати, а й активно впроваджувати у життя. Здатність будувати і підтримувати позитивні стосунки з іншими людьми.
Психологи стверджують:   «Рух– це життя».    Нерухома дитина не навчається.  Будь-яка нова інформація повинна закріплюватися рухом. 
Гіппократ у своїх філософських судженнях сказав - «Гімнастика, фізичні вправи, ходьба повинні міцно ввійти в повсякденний побут кожного,  хто хоче зберегти працездатність, здоровя, повноцінне і радісне життя».
  Необхідно забезпечити оптимальний руховий режим, який допоможе задовольнити фізіологічну потребу дитини в русі, підтримувати її працездатність, розвивати основні рухові якості. Тому на заняттях у дитсадках та школах педагоги пропонують дітям виконувати фізичні вправи, фізкультхвилинки, емоційні розрядки і «хвилинки спокою», «пальчиковую гімнастику»,  дихальну гімнастику, психогімнастику, гімнастику для очей, рухливі динамічні ігри.
     В опорному закладі Чернігівська ЗОШ І-ІІІ ступенів імені А.М. Темника  заняттям спортом і руховій активності дітей відводиться особлива увага. Це спортивні конкурси і змагання, ігри на свіжому повітрі.  На перервах учні грають у настільний теніс, шашки, шахи. Весною і восени, за сприятливих погодних умов, хлопці грають у футбол, а  дівчатка – у рухливі ігри: скакалки, доганялки, резиночки.  Спортивні змагання серед учнів 1 -11класів – це:
-          настільний теніс, шахи, шашки, «Олімпійське лелеченя»
-         змагання до дня збройних сил України - 1-11клас
-         міні-футбол - 5-11клас
-         баскетбол 5-11клас
-         піонербол 5-7клас
-         «Веселі перегони» , зустріч учителів, батьків і дітей
-         Олімпійський тиждень (відео, вікторини, кросворди на спортивні теми)
  За бажанням учні відвідують позашкільні спортивні гуртки  у ДЮСШ.
   Систематично проводяться бесіди з дітьми та їх батьками про необхідність займатися спортом, дбати  про своє  здоров’я  і  дотримуватися  здорового  способу життя. Таким чином,  формуємо  необхідність вести здоровий спосіб життя і відповідально ставитися до свого здоров’я.  
Останнім часом спостерігається збільшення кількості дітей з різними порушеннями у розвитку, з труднощами у навчанні, труднощами в адаптації. Для подолання порушень, зміцнення фізичного і психічного здоров’я необхідно проводити комплексну корекційну роботу.
  Все більше  впроваджуються здоров’язбережувальні технології у виховний і навчальний процес у дитячих навчальних закладах та школах району.
    Фізкультхвилинка – це форма активного відпочинку, що допомагає запобігти втомі, пов’язаній з розумовою діяльністю та тривалим сидінням дітей. На логопедичних заняттях під час фізкультхвилинок я  використовую пальчикову гімнастику, самомасаж, вправи для очей. Також виникає необхідність відновити працездатність дітей вправами для розвитку загальної моторики, тобто класичної фізкультхвилинки. А перетворити звичайну фізкультхвилинку на справжню розвагу допомагають сюжети у віршованій формі. Рухомовні фізкультхвилинки стимулюють розвиток мовних навичок, творчої уяви, активізують увагу, пам`ять, підсилюють кровообіг мозку, що теж сприяє зняттю втоми. Результат - відновлення загального тонусу, підвищення працездатності.
  Вправи для дихання.
   Дихання — це один з головних життєдіяльних актів людського організму. Його виконує людина постійно, у певному ритмі, незалежно від розумо­вої діяльності. Правильне дихання забезпечує чистоту, красу, різноманітність відтінків людського голосу і має величезне значення для здоров'я людини . Від дихання залежить нормальне постачання крові киснем, а також ритм роботи серця і циркуляція крові в організмі. Навіть незначний недолік кисню знижує працездатність мозку, нерідко викликає головний біль. Людина може деякий час обійтися без їжі, без води, але без повітря не проживе й десяти хвилин.
Правильне дихання позбавляє людину від багатьох хвороб і не допускає їхньої появи.                                                                        
 Звичка дихати ротом шкідлива, бо призводить до захворювань дихальної системи. Носове ж дихання оберігає горло і легені від холодного повітря і пилу. Значно підвищує сили захисних механізмів, що оберігають мозок від недостатнього кровопостачання. Тому, на заняттях я пояснюю, яке велике значення для розвитку здоров`я має правильне дихання. Діти відповідають на питання, роблять висновки, розповідають вірші, переказують тексти.
Дихальні вправи.  Виконувати по 3 рази.
-               Ніс – ніс   (вдихаємо носом і видихаємо носом)
-               Рот – рот  (вдихаємо ротом і видихаємо ротом)
-               Ніс – рот  (вдихаємо носом і видихаємо ротом)
-               Рот – ніс  (вдихаємо ротом і видихаємо носом)
   Таким чином, на логопедичних заняттях відбувається перебудова нервової системи по типу виникнення умовного дихального рефлексу. Крім того, ці вправи позитивно впливають на емоції дитини, викликають радість, виробляють більш урівноважений психічний стан, забезпечують правильну звуковимову,  її плавність, інтонаційну виразність, укріплюють здоров’я дитини,  розвивають її пізнавальні здібності.
   Масаж та самомасаж п’ясті та пальців руки.  Пальчикові вправи.
  Видатний педагог  В.О. Сухомлинський говорив: «Витоки здібностей і обдарувань дітей знаходяться на кінчиках їхніх пальців».
     Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямо пропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів.     
        На долонях рук розміщено багато акупунктурних точок, масажуючи які, можна впливати на внутрішні органи, рефлекторно з ними пов’язані. По насиченню акупунктурними зонами долоня не поступається вушній раковині, чи стопі. Так, наприклад, масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку; вказівного – позитивно впливає на стан шлунку; середнього – на кишечник; безіменного – на печінку та нирки; мізинця на серце.                                                                                                         Рухи пальців стимулюють дозрівання центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.  Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.  У різних народів пальчикові ігри були поширені здавна. У Китаї поширені вправи з кам’яними та металевими кульками. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять , розумові здібності . Усувають  емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної  і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. У Японії широко використовують вправи для долонь і пальців з волоськими горіхами. Чудовий оздоровчий і тонізуючий вплив на організм людини має перекочування між долонями шестигранного олівця, масаж долонь шишками. Фахівці стверджують, що ігри за участю рук і пальців (на зразок нашої «Сороки-ворони» ) сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи.  Пальчикова гімнастика перемикає увагу дітей, заспокоює, налаштовує на ігровий момент, вона не тільки робить сприятливий вплив на розвиток мови, але і готує до письма. На заняттях діти виконують зарядку для пальчиків, роботу зі шнурівкою, прищіпками, скріпками, мозаїкою і т.д..
Вправи для очей.
 В процесі навчальної діяльності отримують велике навантаження очі дитини, тому ми виконуємо вправи для профілактики зорових розладів.     Ці вправи зміцнюють м'язи повік, сприяють поліпшенню кровообігу і розслабленню м'язів очей. На заняттях використовуємо для зняття втоми і профілактики вад зору.
-               Швидко поморгати протягом 1-2 хв.
-               Міцно заплющити очі на 3-5 сек. Повторити 5-8 разів.
-               Офтольмотренажери.  « Конверт »  ( Рухати очима  вгору -  вниз, вправо – вліво, по діагоналі).
Терапія Су-Джок  
    Терапія Су-Джок — це терапія, яка може позбавити від проблем зі здоров’ям шляхом стимулювання певних точок на руках і ногах.  У перекладі з корейського «су» означає рука і «джок»- нога. Родоначальником напряму в альтернативній медицині (терапія) був корейський науковець і професор Чже Ву, який почав практикувати в 1980-х роках. Після декількох років клінічної практики і досвіду він виявив, що певні зони в області долонь і підошов ніг відповідають певній частині тіла. Тиск на певні ділянки і масаж рук і ніг здатні вилікувати людину.  
Ефективними інструментами впливу на больові точки є загальний і точковий масаж, спеціальні кільця, та інші масажери (кулька Су-Джок ).  Кільце для масажу є дуже корисним інструментом у лікуванні методом Су-Джок-терапії. Це гнучке і привабливе кільце підходить для будь-якого розміру. Масаж робиться дуже просто: потрібно надіти його на палець і прокручувати вгору-вниз. Лікувальний ефект точкового масажу проявляється в покращенні циркуляції крові в пальцях та руках.
Методи Су-Джок терапії – це ефективні засоби корекції, що дедалі частіше застосовуються у спеціальній педагогіці й допомагають досягти максимально можливих успіхів у подоланні мовленнєвих труднощів у дітей. Су-джок терапія – це висока ефективність, безпечність і простота. Це найкращий метод самодопомоги, що нині існує. На логопедичних заняттях за допомогою кульок та кілець су-джок діти масажують пальці. Це позитивно впливає на весь організм, дає змогу збільшити потенційний енергетичний рівень дитини.
 Самомасаж вушних раковин 
     Відомо, що на відносно невеликій площі вушних раковин розташовано близько 170 біологічно активних точок, масаж яких позитивно впливає на весь організм. Тому масаж вушних раковин проводимо і вдома, і на логопедичних заняттях, і під час навчальних занять у дитсадках чи на уроках у початковій школі .
   Раціональне харчування
   Харчування – одна з основних життєво необхідних умов існування людини. Харчування впливає на стан здоров’я, працездатність та тривалість життя людини. Чому саме дітям потрібно харчуватись правильно? Саме здорове харчування в дитинстві допоможе сформувати правильний обмін речовин і дасть своєрідний захист від захворювань у майбутньому. Також, правильне харчування відіграє значну роль в інтелектуальному та фізичному розвитку дітей. На сьогодні. За даними Всесвітньої організації захисту здоров’я, 70 % захворювань викликані неправильним харчуванням, неякісною їжею та небезпечними речовинами, що знаходяться у ній. Більшість продуктів, які їдять школярі – їжа-сміття. Хоч батончики, соки та шоколадки і мають високу енергетичну цінність, проте харчова цінність у них дуже низька. У результаті, така їжа шкодить організму. А при регулярному споживанні може розвивати серцево-судинні та інші захворювання.
Отже, раціональне  харчування – найважливіша умова збереження життя і здоров’я людини. Тому, організовуючи харчування дитини, важливо:
- дотримуватися режиму харчування;
- використовувати різноманітні продукти;
- дотримуватися гігієни харчування;
-створювати сприятливу атмосферу, щоб дитина отримувала задоволення від їжі.
Таким чином, чим різноманітніше використовувати здоров'язбережувальні технології в освітньому середовищі, тим легше розкрити індивідуальність дитини. Бо найбільшу радість діти отримують від роботи, яка дозволяє їм розкривати свої можливості і здібності. Так, створюючи спеціальні умови для активізації здоров'язбережувального потенціалу, вихователі і вчителі  підвищують рівень знань дітей про здоров'я, викликають мотивацію до ведення здорового способу життя, підвищують рівень практичних умінь і навичок його дотримання.
Бажаю усім батькам, щоб їхні діти росли здоровими і розумними!
І кожному з Вас пропоную у сімейному колі продовжити речення:  Моя дитина буде здоровою, якщо я …

Немає коментарів:

Дописати коментар