неділю, 27 вересня 2020 р.

Батьківські збори

       Гарна мова – це найважливіша умова всебічного повноцінного розвитку дитини. Чим багатша і краща мова дитини, тим легше їй висловлювати свої думки, тим ширші її можливості в пізнанні навколишньої дійсності, повноціннішими будуть і її можливості у спілкуванні з дітьми, дорослими,  поведінка і особистість в цілому.

         Любе порушення мови  в тій, чи іншій мірі може відобразитися на діяльності й поведінці дитини.
При нормальному розвитку в 6 років у дитини має бути вірна вимова всіх звуків, достатній по об’єму активний словник і вона практично оволодіває граматичного будовою мови.

   Етапи розвитку мовлення
     Розвиток мовлення дитини починається з 3-х місяців, період гуління. Це стан активної підготовки мовного апарату до вимови звуків. Одночасно відбувається процес розвитку розуміння мови. Спочатку дитина розрізняє інтонацію.
1. У 9 -10 місяців дитина вимовляє окремі слова, що складаються з однакових парних складів( мама, папа,баба).
2. В 1 рік словник дитини складає 10-12 слів.
3. У 2 роки  активний словник дитини нараховує  250-300 слів. Починається процес  фразової мови. Спочатку це прості фрази з 2-3 слів, але до 3-х років вони ускладнюються і в 3 роки  активний словник дитини складає 800-1000 слів,  а в кінці 3-го року життя 1000-1500 слів.  У 5р. словник дитини налічує 2500-3000сл.
     При нормальному розвитку у 6 років у дитини має бути вірна вимова всіх звуків, достатній по об’єму активний словник і вона практично оволодіває граматичною будовою мови.
                   Причини мовних порушень:
1. Різна внутрішньоутробна патологія, що веде до порушення розвитку плоду. Найбільш тяжкі дефекти мови виникають при порушенні розвитку плоду від 4 неділь до 4 місяців. Це:  
1. Токсикоз при вагітності, вірусні і ендокринні захворювання.  
2. Родова травма і асфіксія (недостатня доставка кисню у мозок внаслідок порушення дихання) під час родів, які призводять до внутрішньочерепних виливів.
3. Різні  захворювання у перші роки життя дитини (грип, інфекційно-вірусні, менінго-енцефаліти і ранні шлунково- кишечні розлади).
4. Травми черепа, що супроводжуються струсами мозку.
5. Наслідкові фактори.
6. Педагогічна запущеність, алкоголь, наркоманія серед батьків.
               За мову дитини відповідають:
1. Лобна частина головного мозку - бере участь в утворенні власної усної мови - центр Брока.
2. Височні частини головного мозку є мовно-слуховою областю, куди надходять звукові подразнення – центр Верніке. Завдяки йому людина сприймає чужу мову.
1.   На логопедичних заняттях  ставимо звук дитині.
2.   Вводимо в склади прямі, обернені.
3.   Вводимо звук у слова (на початку, в середині і в кінці слова.)
4.   Вивчаємо речення з вивченнями словами.
5.   Вчимо чистомовки, скоромовки, вірші, прислів’я,
6.   Розвиваємо зв’язане мовлення.
  Якщо у дитини наявне мовне порушення – необхідно обов’язково з’явитися на консультацію в логопедичний кабінет, що знаходиться у Чернігівській ЗОШ І-ІІІ ст. імені А.М.Темника. Прийом дітей  кожної п’ятниці з 900 до 1100.
Останнім  часом збільшилось кількість дітей з дефектами мови.  І їх кількість постійно зростає. Хто винний? На це питання важко дати повну відповідь. Це, звичайно, і соціальні, і екологічні проблеми, але, в першу чергу, за фізичний і розумовий розвиток своєї дитини відповідають батьки. Мати – головна людина в житті дитини. Саме батьки повинні звертати увагу на найменші відхилення у мові своєї дитини і при найменшій підозрі звертатися на консультацію до спеціаліста. Адже є проблема, і якщо про неї сказати вголос, то вона вже вирішена наполовину.
Але виправити мову дитині з розладами мовлення, можна лише спільними зусиллями. Логопед-вчитель-батьки. І якщо батьки випадають з цього ланцюжка, то процес постановки, автоматизації та диференціації  звука проходить дуже повільно. Деякі діти залишаються на повторний курс не тому, що у них важкі розлади мовлення, а саме тому, що їх мовному розвитку батьки зовсім не приділяють уваги. Або ж приділяють дуже мало, вважаючи, що це вікові особливості і все виправиться саме по собі. За статистикою приблизно у 70% дітей це так і є. У процесі розвитку діти, як правило, наслідуючи дорослих, виправляють дефекти мови. І ці діти, якщо і потрапляють на логопедичні заняття, дуже швидко виправляють вимову і виписуються з логопедичного пункту. Але приблизно 30% дітей не можуть самостійно виправити дефект мовлення. І, якщо в 6-7 років батьки вважають це за норму і спокійні, то у 14-15 років для підлітків дефектна вимова, або відсутність 1-2 звуків може призвести до психологічного дискомфорту.
Порушення мовлення часто переходять у порушення читання і письма. Діти пропускають, чи переставляють склади, не дочитують, або не дописують закінчення, плутають близькі за артикуляцією чи схожі між собою оптично букви. Тобто, це не звичайні орфографічні помилки, що їх допускають інші учні у класі, а специфічні. До них додаються помилки орфографічні і, як результат, низький рівень знань з читання і письма, а потім і інших предметів. Адже, якщо дитина не може прочитати умову задачі, то як-же вона її буде розв’язувати ?
Порушення письма і читання за даними соціологічних обстежень наявне у 25-30% першокласників. Виявляється воно в тому, що дитина не може в повному обсязі оволодіти письмом. І причиною цього є порушення психологічних функцій. Може виникати в результаті біологічних причин: ураження кори головного мозку у результаті патології вагітності, родової травми,інфекції плоду, які виснажили нервову систему дитини. Виникають деструктивні зміни у нервовій системі дитини.
Дисграфія виникає внаслідок порушення аналітико-синтетичної діяльності мовного, слухового, зорового і рухового аналізаторів.
Нерівномірний розвиток кори головного мозку також може бути причиною дисграфії. Центр мовлення людини знаходиться у лівій півкулі кори головного мозку. І у хлопчиків це порушення виявляється частіше, ніж у дівчаток. Це зумовлено тим, що у дівчаток півкулі можуть заміщувати одна одну.
Звернути увагу батьків:
1.   Якщо дитина лівша. Не перевчати!
2.   Якщо дитину перевчили на праву руку.
3.   Якщо необхідна допомога логопеда.
4.   Якщо у сім’Ї говорять на двох і більше мовах.
5.   Якщо дитина дуже рано пішла до школи , і не настала психологічна готовність до навчання.
6.   Якщо у дитини є проблеми з пам’яттю, увагою, мисленням.
Головне у цих дітей – спочатку розвинути усне мовлення, а потім писемне. Обов’язково батькам не нервувати, не сердитись на дитину, а обов’язково допомагати. Діти, як правило, виписуються.
Попередження дисграфії – це розвиток загальної і мілкої моторики пальців рук. (Вправи додаються).
Форми дисграфій:
1.    Артикуляторно - акустична. Дитина вимовляє невірно звуки і на письмі допускає такі ж помилки.
2.    Акустична . У дитини недорозвинені фонематичні процеси.
3.    При порушенні мовного аналізу і синтезу – не дописує, або пропускає букви і склади. Не розрізнює початок і кінець речення.
4.    Аграматична. Недорозвинення граматичної будови мовлення. Наприклад: красивий сумка.
5.    Оптична. Не розрізнює елементів букв. Наприклад а-о, б-д, п-т…

Шановні батьки!  Діти, що навчаються на логопедичному пункті, отримують домашні завдання. Але не завжди ці завдання виконуються. Особливо це стосується літніх відпусток. І восени діти приходять з поновленими дефектами мовлення. А виною цього є безвідповідальність батьків, які не працювали з дитиною влітку. А поставити вдруге втрачений звук вже набагато складніше. А іноді, неможливо. Тому, чим швидше батьки усвідомлять проблему дитини, тим менше зусиль потім потрібно буде докласти для її вирішення.

Бажаємо Вам успіхів, розумні і талановиті батьки!

Немає коментарів:

Дописати коментар