Порушення читання й письма
Порушення читання й письма — найчастіші прояви специфічний труднощів
навчання в дітей початкових класів загальноосвітніх шкіл а іноді і причина їх
шкільної неуспішності.
Дослідники вважають, що серед учнів масової
загальноосвітньої школи кількість дітей з порушенням письма становить 6-7% - О.
Корнєв, 3-15% - Т. Пічугіна. Це також залежить від статевої приналежності:
у хлопчиків порушення письма й читання спостерігають у 4,5 раза частіше, ніж у
дівчаток, і від характеру писемності.
Логопедична практика переконує, що порушення
письма виникають не просто так. Їх викликає низка недоліків розвитку мовленнєвої
функції в дитини, ознаки яких за несприятливих умов її розвитку виявляються
дуже рано, створюючи передумови такого мовленнєвого по рушення, як дисграфія.
Дисграфія — часткове специфічне порушення процесу письма.
У психологічній літературі : дисграфія — це стійка вибіркова нездатність набути навичок письма за правилами графіки, незважаючи на достатній рівень інтелектуального й мовленнєвого
розвитку,
відсутність серйозних порушень слухового й зорового
аналізаторів. '
З метою попередження дисграфії в учнів
молодших класів загальноосвітньої школи слід чітко визначити передумови
формування павичок письма.
Становлення функції письма
відбувається лише за умов цілеспрямованого навчання в період опанування
грамоти. Передумови її формування закладаються ще до початку навчання в школі.
Труднощі, з якими стикається дитина під час опанування письма, полягають не
лише у потребі усвідомлювати його знаково-символічну функцію, а й у розрізненні
змістового аспекту знака (значення) і його форми.
Опанування письма стає можливим за умов, коли дитина
досягла «шкільної зрілості». Під «шкільною зрілістю» розуміють такий рівень
фізичного, психічного, мовленнєвого та інтелектуального розвитку дитини, який
дає змогу дійти висновку, що вимоги систематичного навчання, різного роду
навантаження, новий режим життя не будуть для неї занадто виснажливими.
Досягнення «шкільної зрілості» визначається достатнім рівнем розвитку в дітей
передумов, що забезпечують успішне набуття навичок письма на початковому етапі
шкільного навчання.
Серед таких навичок
виділяють високий рівень розвитку усного мовлення дитини, сформованість
функціональної бази (когнітивних, сенсомоторних процесів) та операдіональних
компонентів.
Відповідно до передумов становлення навичок
письма була розроблена система корекційної роботи з попередження дисграфії.
Система корекційних занять включає в себе систему спеціально підібраних й
адаптованих вправ і завдань згідно з віком і розвитком дітей. Проводять
заняття (уроки) в ігровій формі (використання елементів змагання) так, щоб
кожна дитина активно брала участь у виконанні завдань. Виконуючи завдання,
діти вчаться давати граматично правильні й обґрунтовані відповіді. Методика
розрахована як на індивідуальні, так і на класно-урочні заняття. Домашнє
завдання спрямоване на формування графомоторної навички (виконують в окремих зошитах).
З учнями, у яких порушена звуковимова,
проводять індивідуальну й групову роботу з метою виправити мовленнєвий
недолік.
Для розвитку зв'язного мовлення
використовують малюнки та їх серії. Учні колективно складають казки,
розповіді, описують малюнки та інших учнів. Під час виконання завдань детально
описують власні дії та свою роботу, ставлять запитання та відповідають на них,
підбирають слова й питання для уточнення образу людини, вчаться відстоювати
особисту думку та переконувати інших.
Письмо — складна за структурою форма мовленнєвої діяльності, що потребує
залучення великої кількості операцій і різних мозкових ділянок, кожна з яких
робить свій специфічний внесок. Несформованість будь-якої з розглянутих вище
функцій може викликати порушення процесу опанування письма — дисграфію.
Опанування процесу письма можливе лише за умови досягнення дитиною високого
рівня фізичного, психічного, мовленнєвого та інтелектуального розвитку.
Немає коментарів:
Дописати коментар