четвер, 26 травня 2016 р.

      Здоров'язберігаючі 
            технології
      Розуміння здорової особистості дитини на сучасному етапі, за Всесвітньою організацією охорони здоров'я, - це «стан повного фізичного і соціального благополуччя...».


Без організуючої і спрямовуючої роботи дорослих, самостійно діти не можуть досягти успіхів. За словами Л.С. Виготського, «досліджуючи, що дитина може виконати самостійно, ми досліджуємо розвиток вчорашнього дня. Досліджуючи, що дитина здатна виконати у співпраці, ми визначаємо розвиток завтрашнього дня ».
Здоров'язберігаючу діяльність у дошкільників та молодших школярів здійснюють завдяки співпраці дорослого і дитини в таких напрямках: розвиток моторики, апарату голосу і мови, рухової та емоційної сфери.  
Необхідно забезпечити оптимальний руховий режим, який допоможе задовольнити фізіологічну потребу дитини в русі, підтримувати її працездатність, розвивати основні рухові якості. Тому на заняттях япропонуємо дітям виконати фізичні вправи, фізкультхвилинки, емоційні розрядки і «хвилинки спокою», «пальчиковую гімнастику», корригирующую дихальну гімнастику, психогімнастику, гімнастику для очей, рухливі динамічні ігри. Вправи повинні бути знайомі і цікаві і доступні дітям.
Дихальна гімнастика заснована на отриманні масажного ефекту за допомогою струменя повітря, яка виникає під час короткого і активного вдиху. Щоб навчити дитину правильно говорити  необхідно систематично працювати над розвитком її мовного дихання, яке з'являється у людини в момент мовлення, коли на видиху виникає звук, а звуки з'єднуються в мовний потік. Виконання таких вправ  допоможе дітям навчитися грамотно «витрачати» повітря при вимові слова чи фрази.
 Необхідно проводити бесіди про необхідність займатися спортом, дотримуватися здорового способу життя, пояснювати, що величезне значення для здоров'я має правильне дихання. Діти відповідають на питання, роблять висновки, читають вірші, переказують тексти. Таким чином у дітей формуємо потребу у міцному здоров'ї і свідомому відношенні до нього. На заняттях япояснюємо дітям, що від дихання залежить нормальне постачання крові киснем, а також ритм роботи серця і циркуляція крові в організмі. Навіть незначний недолік кисню знижує працездатність мозку, нерідко викликає головний біль. 
Таким чином, на логопедичних заняттях відбувається перебудова нервової системи за типом утворення умовного дихального рефлексу. Крім того, ці вправи позитивно впливають на настрій і емоції дитини, викликають почуття радості, бадьорості. 
 Регулярні вправи з розвитку мовного дихання, що проводяться на заняттях, забезпечать нормальну звуковимову,  збереження плавності мови, інтонаційної виразності, зміцнять здоров'я дитини, будуть розвивати її пізнавальні здібності .
У процесі навчальної діяльності значне навантаження отримують очі дитини. Від  здоров'язберігаючих технологій залежить збереження функцій органів зору. Пропонуємо міцно заплющити очі на 3-5 секунд, а потім відкрити  на 3-5с. Повторити 5-8 разів. Ці вправи зміцнюють м'язи повік, сприяють поліпшенню кровообігу і розслабленню м'язів очей. Можна запропонувати дитині швидко моргати протягом 1-2 хвилин. Це сприяє поліпшенню кровообігу. У міру звикання до комплексу в нього включають нові вправи або ускладнюють умови виконання вже розучених раніше.
Можна використовувати паперові офтольмотренажери. Запропонувати знайти  дві одінакові пірамідки, порахувати скільки червоних, зелених кілець,  скільки всього кілець у пірамідок. За допомогою цих прийомів дитина розвиває стереоскопічний зір, зорово-моторну реакцію, відчуття локалізації в просторі, розрізнювально-колірну функцію. При цьому необхідно враховувати вплив кольору на психологічний стан дитини: білий - погіршує настрій, викликає не зовсім відповідальне ставлення до подій; чорний - у невеликій дозі допомагає зосередитися увагу, у великій - викликає похмурі думки; коричневий - у поєднанні з яскравими фарбами створює затишок, без поєднання цих кольорів підсилює дискомфорт, звужує кругозір, викликає сум, сон, депресію; червоний - збуджує, дратує; блакитний - погіршує настрій; зелений - покращує настрій, заспокоює; жовтий - теплий і веселий, створює гарний настрій.
Довільне розслаблення м'язів сприяє відпочинку, відновленню працездатності, здоров'я дітей. Розслабляти м'язи необхідно в такій последовності: руки (кисть, передпліччя, плече), шия, живіт, ноги, голова        (рот, ніс, лоб). На  заняттях  пропонуюємо дітям ігри-релаксації. З цією метою можна використовувати візуальні образи. 
Релаксаційні вправи проводять під музичний супровід, особливо подобаються дітям звуки природи: спів птахів, шелест листя. Ці вправи викликають у дітей позитивні емоції, позбавляють від агресії, хвилювання, страху, налаштовують на позитивну мотивацію у процесі занять.
Руховомовні фізкультхвилинки стимулюють розвиток мовних навичок, творчої уяви, активізізуюють увагу, пам'ять. З метою попередження сколіозу необхідно зміцнювати м'язи бічної поверхні тулуба. Для цього діти виконують нахили вліво-вправо з напругою відповідних груп м'язів. Фізкультхвилинка допомагає усунути застійні явища в нижніх кінцівках, області тазу, грудній клітці. Її проводять на кожному занятті з метою попередження і зняття втоми, для підвищення активної уваги і працездатності. Досягається це тим, що перемикання нервової діяльності в одних областях кори головного мозку на інші створює можливість  відновити обмін речовин. Крім того, енергійні рухи і дихання підсилюють кровообіг мозку, що теж сприяє зняттю втоми. Результат - відновлення загального тонусу, підвищення працездатності.
Пальчикова гімнастика перемикає увагу дітей, заспокоює, налаштовує на ігровий момент, вона не тільки робить сприятливий вплив на розвиток мови, але і готує до письма. Пропонуємо дітям зарядку для пальчиків, роботу зі шнурівкою, прищіпками, скріпками, мозаїкою, що розвиває моторику. На долонях рук розташовано безліч акупунктурних точок, масажуючи які, можна впливати на внутрішні органи, рефлекторно з ними пов'язані. За насиченістю акупунктурними зонами долоня не поступається вуху і стопі. Так, наприклад, масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку; вказівного - позитивно впливає на стан шлунку, середнього - на кишечник, безіменного - на печінку і нирки, мізинця - на серце. Обов'язково необхідно чергувати три типи руху: стиск, розтяг, розслаблення.
Але з особливим інтересом діти беруть участь у ляльковому театрі, сценічних постановках. Ця діяльність розвиває не тільки моторику пальців, але і привчає дитину чітко, зв'язно, з необхідною інтонацією вимовляти пропозиції під час гри, репліки певного персонажа.
Ігрова ситуація під час виконання фізичних вправ, фізкультхвилинок, емоціональних разрядок і «хвилинок спокою», «пальчикової гімнастики», коригуючої дихальної гімнастики,  психогімнастики, гімнастики для очей, рухливих динамічних ігор визначає позитивний настрій учнів на занятті. Подорож у світ казки захоплює дитину і мотивує на виконання запропонованих завдань.
Таким чином, чим різноманітніше використовувати здоров'язберігаючі технології в освітньому середовищі, тим легше розкрити індивідуальність дитини. Бо найбільшу радість діти отримують від роботи, яка дозволяє їм розкривати свої можливості і здібності. Так, створюючи спеціальні умови для активізації здоров'язберігаючого потенціалу, педагог підвищує рівень знань дітей про здоров'я, викликає мотивацію до ведення здорового способу життя, підвищує рівень практичних умінь і навичок його дотримання.

Немає коментарів:

Дописати коментар