Консультація для батьків
Щоб правильно написати речення, його необхідно подумки вибудувати,
проговорити, розбити на складові слова, позначити межі кожного слова і зберегти
потрібний порядок написання. У тому випадку, коли у дитини є порушення хоча б
однієї з наступних функцій: слуховий диференціації звуків, звукового аналізу,
просторового уявлення, правильної вимови звуків, зорового аналізу і синтезу,
лексико-граматичної сторони мовлення - можна говорити про дисграфии.
Дисграфією називають специфічний розлад письмової мови, що
проявляється численними типовими помилками і обумовлено несформованістю вищих
психічних функцій, які безпосередньо беруть участь у процесі оволодіння
навичками письма. Без спеціального навчання усунути такі помилки неможливо. А
враховуючи те, що подібні порушення є серйозною перешкодою для оволодіння
дітьми грамоти, обов'язково потрібна корекція дисграфії.
Корекція
дисграфії у молодших школярів
Оскільки розлад письмової мови виявляється, як правило, коли
дитина йде в школу, то і корекція дисграфії зазвичай проводиться саме в цьому
віці.
Корекцією дисграфії у молодших школярів займається логопед і
дитячий психолог. Перший розробляє тактику занять, спрямованих на усунення
порушень, а другий допомагає дитині подолати труднощі у відносинах з
однокласниками і педагогами в школі, адже таких діток зазвичай вважають
нездатними до навчання, і вони часто стають об'єктом насмішок.
Існує безліч способів корекції дисграфії у школярів молодших
класів, серед яких можна виділити:
·
Виправлення
дефектних звуків;
·
Розвиток
пам'яті і мислення;
·
Формування
фонематичного сприйняття слів;
·
Розвиток
здібностей аналізу та синтезу слів;
·
Поліпшення
слухового і просторового сприйняття;
·
Формування
звуко-літерного аналізу;
· Розвиток
здібностей вибудовувати фрази і зв'язкові пропозиції (зв'язну мову);
·
Збагачення
словникового запасу;
·
Формування
граматичної сторони мовлення;
·
Письмові
заняття для закріплення засвоєних навичок.
Корекція
оптичної дисграфії
Всього виділяють п'ять різновидів дисграфии, які розрізняють
по виду несформованості або порушення певних операцій письма:
1.Артикуляторно-акустичну, яка пов'язана з
порушенням фонематичного сприйняття, артикуляції і звуковимови;
2. Акустичну,
обумовлену порушенням тільки фонемного розпізнавання;
3.Аграматичну, що характеризується
недорозвиненням лексико-граматичної сторони мовлення;
4. Обумовлену
несформованістю мовного аналізу і синтезу;
5. Оптичну,
якій властиві порушення зорово-просторових уявлень.
Остання - одна з найбільш зустрічаються форм дисграфії, що
характеризується нестійкістю зорових сприймань, в результаті чого дитина не
розпізнає окремі букви або незнайомі йому шрифти і як результат, при письмі плутає графічні подібні рукописні
літери.
Проводити корекційно-логопедичну роботу потрібно за такими напрямками, як:
·
Формування
просторових і часових уявлень;
·
Розвиток
слухового аналізу і синтезу;
·
Розвиток
зорового сприйняття, аналізу і синтезу;
· Розвиток
здатності впізнавати предмети по чуттєвим сприйняттям (кольором, розміром,
формою);
·
Розширення
обсягу зорової пам'яті;
·
Навчання
графічної символізації;
·
Формування
графомоторних навичок;
· Навчання
диференціації букв з кінетичним і оптичним схожістю.
Для реалізації даних завдань корекція дисграфії включає
найрізноманітніші вправи.
З метою поліпшення колірного
сприйняття проводяться заняття з:
· Підбору
або угрупованню картинок до певного колірного фону;
· Називання
кольорів зображених предметів;
· Зафарбовування
геометричних фігур в певні кольори і т.д.
Для розвитку предметно-зорового гнозису (здатності впізнавати предмети за
чуттєвим сприйняттям) практикуються вправи :
·Називання
контурних, накладених, зашумленних і перекреслених зображень предметів;
· Визначенням,
що намальовано неправильно;
·Домальовування
намальованих наполовину предметів та їх називання і т.д.
Для розвитку зорової пам'яті при корекції дисграфії
проводяться заняття з:
· Запам'ятовуванню
картинок або предметів і знаходженню їх серед схожих об'єктів;
· Запам'ятовуванню
ряду зображень з подальшим відтворенням;
·Запам'ятовуванню
послідовності розташування з подальшим відновленням переплутаних предметів і
т.д.
Для корекції дисграфії особливу увагу слід приділяти диференціації букв на всіх
рівнях організації мовної діяльності в такій послідовності:
при ізольованому написанні букв, їх написанні в складах,
словах, словосполученнях, реченнях і тексті.
Корекція дисграфії і дислексії
Досить часто дисграфія поєднується з дислексією, яка проявляється
порушеннями процесу читання (найчастіше пропусками окремих букв і навіть
складів) і обумовлена складністю розпізнавання букв, недорозвиненістю уваги і
трудністю просторового сприйняття.
При наявності у дитини обох цих порушень до корекції потрібно
підхід, який включає в себе 4 етапи:
1.
Діагностичний;
2.
Підготовчий;
3.
Корекційний;
4.
Оціночний.
Діагностичний етап передбачає вивчення стану
лексико-граматичної сторони мовлення у дитини, написання з дітьми диктантів і
аналіз результатів.
Підготовчий період корекції дисграфії і дислексії включає
заняття на загальний розвиток моторики, пам'яті, просторово-часових уявлень і
мислення.
Корекційний етап спрямований на подолання розладів. Заняття
проводяться переважно на фонетичному, синтаксичному та лексичному рівнях. Також
робота передбачає усунення проблем зі звуковимовою, мовою і читанням.
На останньому етапі оцінюють результати методом проведення
повторних перевірок навичок читання і письма.
Немає коментарів:
Дописати коментар