Сучасна школа базується на
демократичних цінностях та повазі до основних прав людини і створює умови для
максимально значущої участі в освітньому процесі для дітей з особливими освітніми
потребами.
Особливості
організації освітнього середовища: середовище, що
належить дітя, середовище
відповідає потребам усіх
дітей.
Проте, інколи ретельно сплановане
освітнє середовище не відповідає усім потребами дітей означеної категорії. Відповідно,
виникає потреба у здійснені певних адаптацій – розширення проходу між меблями для вільного пересування
дитини в інвалідному візку; забезпечення
матеріалів, надрукованих шрифтом Брайля для
незрячої дитини; зображення
основних знаків жестової мови та уведення їх в навчальну програму для
нечуючих дітей та інші, знати
про додаткові потреби.
Хоча діти з особливими освітніми потребами користуються тими ж меблями і
навчальними матеріалами, що й інші діти, інколи вони можуть потребувати більш спеціалізованого
обладнання.
Тому для вчителя важливо знати про
додаткові потреби таких дітей, щоб здійснити
необхідні зміни у навчальному середовищі ще до того, як дитина прийде у
клас. Корисним ресурсом у цьому є батьки дитини з особливими потребами
та інші фахівці. Плануючи
можливі зміни, вчитель має спиратися на сильні сторони і потреби таких дітей.
Наприклад, дитина з проблемами
зору потребує середовища, яке є фізично передбачуваним і безпечним: речі
постійно знаходяться на своїх місцях, двері не залишаються відкритими. Така
постійність в організації середовища є також важливою і для дитини з емоційними
розладами. Н/д,
доцільним видається у такому випадку організувати місце для проведення ранкових
зустрічей якнайближче до місця, де любить «гніздитися» така дитина.
Для гіперактивних дітей відкриті,
довгі коридори чи інші місця є певним запрошенням до бігу, тому, важливо
уникати цього.
Особливості
організації освітнього середовища: середовище, що належить дітям. Практичне
завдання 3
Запитання
для самооцінки педагогів щодо організації освітнього середовища, розробленого
Міжнародною асоціацією «Крок за кроком» (www.issa.nl)
Принцип:
Навчальне середовище: педагоги сприяють створенню взаємної поваги в класі; організовують
навчальне середовище таким чином, щоб діти не боялися ризикувати у процесі
навчання, практикували демократичні
цінності та працювали, як у співробітництві з іншими дітьми, так і самостійно.
1. Педагоги розуміють
вплив фізичного середовища на розвиток дітей.
Показник
якості Запитання : Чи
часто я:
• Організовую
навчальні центри, які дають змогу дітям вільно переміщуватися у класі,
спонукають їх робити вибір та активно вчитися?
• Забезпечую
дітям індивідуальні місця для зберігання їхніх особистих речей?
• Використовую
навчальні матеріали, які відповідають рівню розвитку дітей, у тому числі
матеріали, розроблені вчителем?
• Заохочую ігри,
експерименти, дослідження з використанням багатоцільових матеріалів, які передбачають
можливість творчих рішень?
• Розміщую
роботи дітей у класі на рівні їхніх очей, щоб їх могли бачити усі?
• Використовую
навчальні матеріали, що спонукають дітей самостійно шукати інформацію
(словники, енциклопедії тощо)?
• Поповнюю
педагогічні ресурси, використовуючи ресурси місцевої громади (бібліотеку,
громадські організації тощо)?
• Заохочую дітей
робити оголошення, ініціювати заходи, брати на себе обов’язки у класі? Що ще я роблю?______________________________
2. Педагоги спонукають
дітей розвивати демократичні цінності,
забезпечують
можливості застосовувати їх на практиці, а також самі
моделюють це
• Є прикладом толерантного
ставлення та позитивних способів спілкування, зокрема при вирішенні проблем і
конфліктів?
• Залучаю дітей
до розроблення чітких і зрозумілих вимог щодо поведінки та участі у заняттях за
допомогою визначення правил класу?
• Виявляю повагу
до думок і суджень кожної дитини?
• Заохочую і є
прикладом позитивної взаємодії?
• Визнаю за
дітьми право вибору та створюю можливості для його реалізації?
• Чітко формулюю
очікування, ідеї, цілі?
• Використовую
ситуації у навчальному закладі чи у громаді для того, щоб допомогти дітям
виявляти
випадки
дискримінації, упередження та стереотипів; обговорюю з дітьми етичні аспекти
нерівності?
• Створюю
можливості для прийняття спільних рішень і створення спільних правил
(наприклад, дебати, переговори тощо)?
• Створюю
можливості (наприклад, під час ранкової зустрічі) для того, щоб діти на
практиці могли реалізувати прийняття компромісних рішень і досягнення згоди? Що ще я роблю? ______________________________
3. Педагоги сприяють
кооперативному навчанню, демонструючи
Власним прикладом
поведінку під час спільної роботи
• При об’єднанні
дітей у групи, оцінці навчальних досягнень, старань і успіхів, керуюся засадами
справедливості і неупередженості?
• Розставляю
меблі таким чином, щоб діти могли працювати індивідуально, у малих і великих
групах?
• Створюю
ситуації, в яких діти співпрацюють один із одним, виконують роботу по черзі,
допомагають один одному для досягнення позитивних результатів?
• Чітко формулюю
очікування щодо участі та поведінки дітей під час спільної роботи? Що ще я роблю? ______________________________
Література: .
Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: порадник для вчителя» Авторський колектив, 2017р.
Немає коментарів:
Дописати коментар