вівторок, 1 листопада 2016 р.

Логопедичне заняття у ДНЗ "Сонечко" 01.11.2016р.


Тема:   Уточнення артикуляції  звука  [З]  і його автоматизація у складах. 
 Знайомство з буквою «З».  

Старша група    (ФФНМ)




Мета: Удосконалювати правильну артикуляцію та чітку вимову звука [З]. Знайомство з буквою «З». Вчити вимовляти звук «З» у складах: на початку, у середині і у кінці складу. Формувати поняття дзвінкості і глухості звуків. Розвивати фонематичний слух і фонематичне сприймання,  моторику мовленнєвого апарату та дрібну моторику пальців рук. Розвивати уяву, пам'ять, логічне мислення.
Матеріал:   кубики з зображенням насоса (для звука [С]) та комарика (для звука [З]).  Букви :  «С» і «З» і голосні,  м’яка іграшка – баранчик Шон, малюнки із зображенням осені, хом’ячка , двох дзвінків,  кольорові кружечки з гофрованого картону.


                                             Хід заняття
І.   Організаційний момент
Учитель-логопед.     Діти! У нас сьогодні гарне свято,
                                        Гостей зібралося багато!
                                        Давайте всіх їх привітаємо,
                                        Добра, здоров’я побажаємо!
-         Привітаємо наших гостей! Подаруємо їм наші повітряні поцілунки.
ІІ. Актуалізація опорних знань 
-         Діти, так яка у нас пора року?    ( Осінь)
-         А які осінні місяці ми знаємо? ( Вересень, жовтень, листопад )
-         А хто з вас знає який місяць настав саме сьогодні? ( Листопад )
-         А чому його так назвали? ( Листя опадає з дерев. )
-         Подивіться ось на цей малюнок. Його намалювала дівчинка Софійка. Їй як і вам 5 років. І  сьогодні, коли ви будете йти додому, уважно подивіться навкруги і вдома намалюйте осінь, якою ви її побачите.
-         А який вірш про осінь ми з вами знаємо?  ( Осінь)
Осінь
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя сипле сад.
-         А який звук найчастіше зустрічається у цьому вірші?  ( Звук [С] )
-         А як ми його вимовляємо?   ( Гарно посміхаємося. Язичок внизу, спить. Посвистимо на нижні зубки. На ручці холодне повітря ).  Молодці! 
ІІІ.  Основна частина.
1.     Повідомлення теми заняття.              
-         А сьогодні на занятті ми з вами будемо вчити звук [З] і букву «З». А букву «З» нам приніс баранчик Шон. Він дуже хоче, щоб усі наші дітки правильно вимовляли звуки і вивчили усі букви.
2.     Вправи для язика
-         Діти, взяли дзеркальця у руки і спочатку виконаємо вправи для язичка разом з долонькою ( Використовуємо метод біоенергопластики):
а) Лопатка
б) Чистимо зуби
в) Маятник
г) Гойдалка
д) Смачне варення
       3. Пальчикова гімнастика
-  А наші пальчики - братики теж хочуть привітатися. Виконуємо вправу -             « Пальчики вітаються». Виконуємо правою ручкою, потім лівою. Обома ручками одночасно.
Добрий день, братик, вказівний пальчик.
Добрий день, братик, середній пальчик.
Добрий день, братик, безіменний пальчик.
Добрий день, братик, мізинчик.
4.     Знайомство із звуком  З
-         А ось і звук [З] (показуємо кубик із зображенням комарика). Позначаємо ми його буквою «З» ( показ букви). А вимовляємо його так, як і звук [С] (показуємо кубик із зображенням насоса), але додаємо голос.
-           Діти, гарно посміхнулися, язичок внизу, спить. Посвистимо на нижні зубки: с-с-с. А тепер додаємо голосок. Він у нас живе у будиночку, що називається горло. І, коли голосок прокидається, то стіночки будиночку дрижать. Поставили руку на горло і сказали: з-з-з. Чуєте, як задрижали стіночки будиночку?  Так, це прокинувся голосок.
5.     Фонетична зарядка
-         Виконаємо фонетичну зарядку:
-         Як дзвенить комарик?   З-з-з
-         Що ми чуємо, коли муха потрапляє у павутиння?   З-з-з
-         А який звук у пилки, якою пиляють дрова?
6.     Гра « Пилка»  (Робота у парах)
-  Пиляємо дрова   -  з-з-з-з  (Кожна дитина правою рукою береться за зап’ястя лівої, а лівою рукою береться за зап’ястя товариша. Імітація пиляння дров).
-  Молодці, як багато дров напиляли.
7.     Порівнювання звуків  [С]  і [З]
-         Діти, порівняємо звуки [С]  і [З].
-         Звук С позначається буквою «С».
-         А звук [З]  позначається буквою «З».
(Показ на дошці кубика із зображенням насосу, біля нього буква «С» і кубика із зображенням комара і біля нього буква «З»).
-         Пригадаємо, яка різниця між звуком і буквою?
-          Звуки ми чуємо (показали вушка), а букви ми бачимо (показали очі).
-         Діти, а які у нас звуки [С] і  [З] ?  
-         звук [С]  – приголосний, свистячий, глухий.
-         Звук [З]  – приголосний, свистячий, дзвінкий.
-         Покладіть ручки на вушка. Сказали – с-с-с. Чуємо лише шум, тому звук [С]  глухий. А тепер сказали – з-з-з. Чуємо шум і голос, тому звук [З]  дзвінкий. (Показ на дошці зображення двох дзвінків, один із них перекреслений: глухий і дзвінкий). Отже, приголосні звуки поділяються на дзвінкі і глухі.
8.     Логоритмічна зарядка
-         А тепер пригадаємо голосні звуки, проспіваємо їх. Пограємо на піаніно. «Гра на піаніно» - натискаємо пальчиками по столику правою рукою. лівою. Обома руками одночасно. Проспівуємо: А – О – У – Е – И – І  (показ відповідних букв на дошці).
9.     Зєднання  звука  [З]  з голосними
-  Звуку «З» стало сумно самому і він вирішив подружитися з голосними звуками. Він став на початку складу.
 -   Потім голосні стали перед звуком [З]  і він – у кінці складу.
 -  Аж ось звук [З]  вирішив стати між голосними звуками і ми отримали звук [З]  у середині складу  ( показ відповідних складів на дошці).
за-за-за                         аз-аз-аз                    аза-аза-аза
      зо-зо-зо                         оз-оз-оз                   озо-озо-озо
      зи-зи-зи                         из-из-из                   изи-изи-изи
     зе-зе-зе                          ез-ез-ез                    езе-езе-езе
     зу-зу-зу                          уз-уз-уз-                  узу-узу-узу
(Під час промовляння складів діти виконують масаж пальчиків на правій    ручці, на лівій, з’єднують однойменні пальці на обох руках. З пальчиків роблять будиночок і поселяють у ньому звук [З]).
10.                        Фізкультхвилинка  «Хом’ячок»
Хомко, Хомко, хом’ячок.                               
Покажи-но свій бочок.                                                
Хомка рано прокидається.                                        
І ретельно умивається.                                               
Підмітає Хомка хатку
 І виходить на зарядку.                                            
Раз, два, три, чотири, п’ять.                                   
Хомка  сильним хоче стать.     
( Показувати відповідні рухи. Перевірити м’язи на ручках у дітей, які вони сильні. Найстаранніших похвалити.)
-         Діти, а щоб бути сильними і здоровими – потрібно добре харчуватися, дихати свіжим повітрям, робити зарядку,  і займатися спортом.
11.                        Викладання букв із кружечків
-         Баранчик Шон  просить нас, щоб ми виклали букви «С» і «З» із кольорових кружечків.
-         Буква «С» наче місяць, а буква «з»,як цифра 3.                        
( Зображення букв на дошці. Допомога дітям, що мають труднощі).
-         Які ж ви всі молодці! Баранчик вам дякує за це і дарує свою пісеньку .
ІІІ. Заключна частина.  Підсумок заняття.
-         Діти , з яким новим звуком і буквою ми сьогодні працювали?
-         А на який звук він схожий?  А чим вони відрізняються?
-         А що вам найбільше сподобалось на занятті?

-         А за те, що ви так добре працювали, баранчик Шон приготував вам смачні цукерки. ( Баранчик роздає цукерки, потискає кожній дитині ручку, а діти дякують).








Немає коментарів:

Дописати коментар