вівторок, 29 серпня 2017 р.

Здоров'язбережувальні технології у роботі з учнями початкових класів. РМО вчителів початкових класів 29.08.2017р.

Слайд № 1    Найбільше багатство кожної людини –
                                       це її здоровя.
      Розуміння здорової особистості дитини на сучасному етапі, за Всесвітньою організацією охорони здоров'я  -  це «стан повного фізичного і соціального благополуччя...». Без організуючою і спрямовуючої роботи дорослих, самостійно діти не можуть досягти успіхів.
        Гіппократ  сказав: «Гімнастика, фізичні вправи, ходьба повинні міцно ввійти в повсякденний побут кожного,  хто хоче зберегти працездатність, здоровя, повноцінне і радісне життя».    Отже, збереження здоров'я дітей - головне, на що слід звертати особливу увагу, як педагогам, так і батькам.
Слайд № 2         Здоров’язбережувальні технології
Поняття «здоров’язбережувальні технології» об’єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.  Під  здоров’язбережувальними технологіями вчені пропонують розуміти:
- сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
- оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
- повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Уявна піраміда здоров’я людини складається з фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я.

Слайд № 3     Вправи для розвитку загальної моторики
Психологи стверджують:   «Рух– це життя».    Нерухома дитина не навчається.  Будь-яка нова інформація повинна закріплюватися рухом.  
  Необхідно забезпечити оптимальний руховий режим, який допоможе задовольнити фізіологічну потребу дитини в русі, підтримувати її працездатність, розвивати основні рухові якості. Тому на заняттях пропонуємо дітям виконувати фізичні вправи, фізкультхвилинки, емоційні розрядки і «хвилинки спокою», «пальчиковую гімнастику»,  дихальну гімнастику, психогімнастику, гімнастику для очей, рухливі динамічні ігри. Систематично проводяться бесіди про необхідність займатися спортом, дбати  про своє  здоров’я  і  дотримуватися  здорового  способу життя.
Слайд № 4    Пальчикова гімнастика В.О. Сухомлинський говорив: «Витоки здібностей і обдарувань дітей знаходяться на кінчиках їхніх пальців».  Дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв'язок розвитку рук із розвитком мозку. Праці В.М.Бехтерєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Завдяки розвитку пальців у мозку  формується проекція «схеми людського тіла», а мовленнєві реакції перебувають у прямій залежності від тренованості пальців.
   Слайд № 5   Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямо пропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе. Пальчикова гімнастика перемикає увагу дітей, заспокоює, налаштовує на ігровий момент, вона не тільки робить сприятливий вплив на розвиток мови, але і готує до письма. Діти виконують зарядку для пальчиків, роботу зі шнурівкою, прищіпками, скріпками, мозаїкою, що розвиває моторику.
Слайд № 6    Вправи для дихання  Величезне значення для здоров'я має правильне дихання.  Від дихання залежить нормальне постачання крові киснем, а також ритм роботи серця і циркуляція крові в організмі. Навіть незначний недолік кисню знижує працездатність мозку, нерідко викликає головний біль.
Слайд № 7     Вправи для очей.  Ці вправи зміцнюють м'язи повік, сприяють поліпшенню кровообігу м'язів очей. Використовуємо для зняття втоми і профілактики вад зору.
Слайд № 8 Масаж  Масаж не лише впливає на певні частини тіла, а й стимулює організм дитини: посилює процеси обміну, поліпшує сон, зміцнює м’язи, надає їм еластичності. У Китаї поширені вправи долонь з кам’яними і металевими кульками. Регулярні вправи з кульками поліпшують пам'ять , розумові здібності . Усувають  емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної  і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. У Японії широко використовують для долонь і пальців з грецькими горіхами. Чудовий оздоровчий і тонізуючий вплив на організм людини має перекочування між долонями шестигранного олівця, масаж долонь шишками.
Слайд № 9   Руховомовні фізкультхвилинки стимулюють розвиток мовних навичок, творчої уяви, активізізуюють увагу, пам'ять. З метою попередження сколіозу необхідно зміцнювати м'язи бічної поверхні тулуба. Для цього діти виконують нахили вліво-вправо з напругою відповідних груп м'язів. Фізкультхвилинка допомагає усунути застійні явища в нижніх кінцівках, області тазу, грудній клітці. Її проводять на кожному занятті з метою попередження і зняття втоми, для підвищення активної уваги і працездатності. Досягається це тим, що перемикання нервової діяльності в одних областях кори головного мозку на інші створює можливість  відновити обмін речовин. Крім того, енергійні рухи і дихання підсилюють кровообіг мозку, що теж сприяє зняттю втоми. Результат - відновлення загального тонусу, підвищення працездатності.
Слайд № 10  На долонях рук розташовано безліч акупунктурних точок, масажуючи які, можна впливати на внутрішні органи, рефлекторно з ними пов'язані.  За насиченістю акупунктурними зонами долоня не поступається вуху і стопі. Так, наприклад, масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку; вказівного - позитивно впливає на стан шлунку, середнього - на кишечник, безіменного - на печінку і нирки, мізинця - на серце.  Терапія Су-Джок — це терапія, яка може позбавити від проблем зі здоров’ям шляхом стимулювання певних точок на руках і ногах.    У перекладі з корейського «су» означає рука і «джок»- нога. Родоначальником напряму в альтернативній медицині (терапія Су-Джок) був корейський науковець і професор Чже Ву, який почав практикувати в 1980-х роках. Після декількох років клінічної практики і досвіду він виявив, що певні зони в області долонь і підошов ніг відповідають певній частині тіла.
Слайд № 11  Ефективними інструментами впливу на больові точки є загальний і точковий масаж, спеціальні кільця, та інші масажери (кулька Су-Джок ).  Кільце для масажу є дуже корисним інструментом у лікуванні методом Су-Джок-терапії. Це гнучке і привабливе кільце підходить для будь-якого розміру. Масаж робиться дуже просто: потрібно надіти його на палець і прокручувати вгору-вниз. Лікувальний ефект точкового масажу проявляється в покращенні циркуляції крові в пальцях та руках.
Слайд № 12  Самомасаж вушних раковин  На площі вушних раковин розташовано близько 170 біологічно активних точок, масаж яких позитивно впливає на весь організм. Тому масаж вушних раковин доцільно проводити і вдома, і на заняттях.
Слайд № 13  Плантарний масаж   1.Ноги максимально розслабити.
2.Масажуємо всю стопу (прогладжуванням, розтиранням, натисканням).
3.Масаж проводити вранці, протягом дня, але не перед сном.
Слайд № 14    Раціональне харчування  Харчування – одна з основних життєво необхідних умов існування людини. Харчування впливає на стан здоров’я, працездатність та тривалість життя людини. Чому саме дітям потрібно харчуватись правильно? Саме здорове харчування в дитинстві допоможе сформувати правильний обмін речовин і дасть своєрідний захист від захворювань у майбутньому. Також, правильне харчування відіграє значну роль в інтелектуальному та фізичному розвитку дітей. На сьогодні. За даними Всесвітньої організації захисту здоров’я, 70 % захворювань викликані неправильним харчуванням, неякісною їжею та небезпечними речовинами, що знаходяться у ній. Більшість продуктів, які їдять школярі – їжа-сміття. Хоч батончики, соки та шоколадки і мають високу енергетичну цінність, проте харчова цінність у них дуже низька. У результаті, така їжа шкодить організму. А при регулярному споживанні може розвивати серцево-судинні та інші захворювання.
Отже, раціональне  харчування – найважливіша умова збереження життя і здоров’я людини. Тому, організовуючи харчування дитини, важливо: дотримуватися режиму харчування; використовувати різноманітні продукти; дотримуватися гігієни харчування; створювати сприятливу атмосферу, щоб дитина отримувала задоволення від їжі.
Слайд № 15   Релаксаційні вправи та ігри-медитації Окремим дітям властиве порушення рівноваги між нервовими процесами збудження і гальмування, підвищена емоційність, рухова гіперактивність, розгальмованість. Допоможуть вирішити ці проблеми ігрові релаксаційні  та медитаційні вправи.  Діти вчаться певний проміжок часу концентрувати увагу на якомусь предметі чи процесі, на власних відчуттях. Це важливо для самоконтролю та зібраності. Окрім цього, розвивається дитяча уява.
Гра «Створи сонце в собі» У природі є сонце. Воно всім світить, всіх любить і всіх гріє. Давайте створимо сонце в собі. Заплющте очі і уявіть у своєму серці маленьку зірочку. Подумки направимо до неї промінець, який несе любов. Зірочка збільшилася. Направляємо промінець, який несе мир. Зірочка знову збільшилася. Направляємо до зірочки промінці, які несуть здоров’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. І зірочка стала великою, як сонце, що дарує тепло всім-всім. (руки перед собою).
Література
1.Макарова С. Щоб ротик був слух`яний. Логопедичний практикум. – Тернопіль: «Підручники і посібники», 2006.
2.Боровик І.Тренують пальчики малята, щоб гарно розмовляти «Ранок»  2011.
3.Боровик І.Г. Дихаємо правильно - легко розмовляємо - Х.:«Ранок» 2009.
4.Розвивайка.  ДНЗ. Розвиток дрібної моторики рук - Х.: «Основа», 2010.


Немає коментарів:

Дописати коментар